Wie vis uitzendt, heeft beet

0 2108

Vissen. Je neemt een hengel, hangt er een worm aan, gooit ’m uit en wachten maar. Saai - rustgevend wellicht - en alles behalve entertainend. Althans, dat zou je denken. Want geloof het of niet, maar de Nederlandse tv zendt op moment zes programma’s uit die gaan over het vangen van vis. Zoveel? Ja, we zitten midden in een vis-tijdperk.

Of je nu houdt van rustig hengelen in een sloot, een spannende viswedstrijd op zee of juist meer bent van het bijzondere leven van beroepsvissers; voor de visliefhebber is er tegenwoordig genoeg op de buis.

De moeder (of vader) aller vis-programma’s is Vis Tv. Het RTL 7-programma waarin presentatoren Ed Stoop en Marco Kraal wekelijks heel Nederland afstruinen naar de mooiste visstekken, loopt al zeventien seizoenen. Dat was natuurlijk niet mogelijk geweest zonder vaste groep kijkers, maar elke zondagochtend om half tien schakelen er dan ook tussen de 100.000 en 250.000 mensen in. Inmiddels is Vis Tv zo’n succes dat er ook op de zaterdagmiddag op RTL 4 een herhaling wordt uitgezonden en wordt gesproken over een kindervariant van Vis TV.

„Vis Tv is zestien jaar geleden begonnen als een soort grap”, vertelt Jan Smulders van Tangram Media, het productiehuis dat Vis Tv - in samenwerking met Sportvisserij Nederland - maakt. „We maakten in die tijd meer programma’s over hobbyonderwerpen en vissen paste daar eigenlijk wel goed bij. Zelf hadden wij eigenlijk geen verstand van de visserij en dus vroegen we een stagiair om eens even een en ander uit te zoeken over de sport zodat we er een programma van konden maken.” Smulders vindt het leuk dat Vis Tv na al die jaren nog steeds te zien is en eigenlijk alleen maar populairder lijkt te worden. „Het is gewoon een soort cult geworden. Iets wat ik erg grappig vind, want toen we begonnen was er echt geen zender die het wilde hebben.”

Inmiddels lijken alle alle grote zenders te weten: wie vis uitzendt, heeft beet. Vooral Amerikaanse programma’s waarin vissen als het stoerste beroep ter wereld wordt neergezet, doen het goed. Discovery Channel heeft het helemaal begrepen met shows als Deadliest Catch, waarin elke dinsdag de gevaarlijkste vissen worden gevangen, en River Monsters waarvan momenteel het vijfde en tevens recentste seizoen veel bekijks trek. De marathonuitzending van die laatste trok vorige week zaterdagmiddag zelfs 167.000 kijkers en was daarmee het best bekeken programma van die middag in Nederland.

Klik hier voor de rest van het bericht op spitsnieuws.nl

Gerelateerde berichten
Facebook reacties

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons cookiebeleid.