Persbericht Visatlasproject Noord-Holland

0 3092

Landschap Noord-Holland en Ravon doen een oproep aan alle sportvissers in Noord-Holland om de vanggegevens door te geven. Dit kan door gebruik te maken van vangstenregistratie.nl van de SVR of via Telmee.nl.

Alle waarnemingen zijn welkom, ook van de meer algemenere soorten. Tot 2012 worden de gegevens verzameld en verwerkt tot de visatlas Noord-Holland. U kunt zich ook opgeven als deelnemer aan het project bij Landschap Noord-Holland.

In het voorjaar van 2009 is Landschap Noord-Holland samen met Ravon gestart met het visatlasproject voor Noord-Holland. Dit project gaat tot 2012 duren. De aftrap is genomen in de Eilandspolder waar 25 cursisten de visherkenningcursus volgden. ’s Morgens werd onder leiding van een deskundige de Noord-Hollandse viswereld besproken en ’s middags werd vanaf de kant geschept met schepnetten. De vangst was goed, maar liefst 14 vissoorten werden die dag aangetroffen.

Met behulp van een grote groep vrijwilligers, inmiddels ongeveer 60 personen, gaat Landschap Noord-Holland samen met Ravon de visverspreiding van de kleinere vissoorten in Noord-Holland in kaart brengen. Dit doen zij door vrijwilligers met schepnetten de wat kleinere wateren in Noord-Holland af te laten struinen. De vissen worden met behulp van een mini-aquarium en determinatietabel op naam gebracht en meteen weer teruggezet. De gegevens worden via www.Telmee.nl doorgegeven en verzameld. Met behulp van de website, www.vissenatlas.nl kunnen vrijwilligers zien waar nog gegevens verzameld moeten worden. Door deze methode worden ook de kleinere vissoorten in kaart gebracht.

Het visatlasproject wordt in opdracht van Provincie Noord-Holland uitgevoerd en medegefinancierd door Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier, Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, Hoogheemraadschap Rijnland, Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland en ondersteund door de InterProvinciale Organisatie Sportvisserij en de Noord-Hollandse Bond voor Binnenvissers.

Wilt u meedoen aan het project of heeft u vragen over het doorgeven van de vangstgegevens? Dan kunt u contact opnemen met Landschap Noord-Holland,
Jeanine Hamers: j.hamers@landschapnoordholland.nl
of Kees Dekker: k.dekker@landschapnoordholland.nl