[COLUMN] Peter dobbert door...

0 930
21 feb

Wedstrijdvissend Midwest Nederland

Het is januari als er een mailtje in de box valt, met daarin de uitnodiging voor een feestelijke avond ter ere van de diverse winnaars van federatieve, nationale en internationale wedstrijden. Voor het eerst mag ik hier ook komen. Ik heb het karper-penvissen gewonnen, zeg maar het Streetvissen op karper. Op deze avond is een hele selectie aan jeugdige wedstrijdvissers aanwezig, de witvis is goed vertegenwoordigd, er is een strandvisser, het winnende team van Streetfishing ( helemaal uit Assen), en zelfs onze Nationale topvrouw Anja Groot. Ik ben met afstand de oudste winnaar van de aanwezigen, en dat stemt mij heel erg blij; er is veel aanstormend talent en ook veel interesse voor de vele facetten van onze sport. Wedstrijdvissen is verre van afgeschreven, en met die wetenschap moeten verenigingen zeker aan de slag!

Ook worden op deze avond nog de nodige prijzen uitgereikt, want niet alle borden waren al eerder beschikbaar, wie het streetvissen had gewonnen moest nog uitgerekend worden en ook mijn wisseltrofee was na de wedstrijd nog niet beschikbaar. Ik ga na een hele leuke en leerzame avond naar huis met een giga karper op een sokkel in mijn fietstas. Wel fijn dat de avond in mijn buurgemeente was, dat biedt kansen op een biertje en lekker met de fiets erheen.

Nog even terug naar de wedstrijd die ik zelf had gewonnen. Het concept is erg leuk en interactief. Je bent via een tracker op je telefoon gedurende de wedstrijd te volgen en controleren door de wedstrijdleiding. Binnen de aangegeven gebiedsgrenzen kun je vervolgens vissen op elk ingebracht water. Je kunt je vangstkaart vullen met diverse soorten vissen, die allemaal binnen het karpervissen thuishoren: graskarper, spiegelkarper, schubkarper, zeelt en brasem. Met de camera van je telefoon en een voor dit event uitgegeven meetmat kun je de resultaten doorgeven aan de wedstrijdleiding, en daarmee wordt je score bijgehouden. Zelf heb je invloed op je resultaat door bijvoorbeeld tactisch te vissen op verschillende soorten, zodat je extra centimeters bij elkaar hengelt. In mijn geval ruim anderhalve meter aan 3 brasems (het maximale aantal uit de categorie brasem en zeelt). Al deed het me pijn dat mijn favoriete vis, de zeelt, van mijn kaart verdween omdat mijn brasems groter waren…

Ik heb vanaf de start om 7 uur ’s ochtends eerst op 12 stekken wat gevoerd. Dat was om iets voor 8 uur klaar. Toen ben ik begonnen bij de meest favoriete stek. Dat leverde niks op (enkel wat giebels) en dat was ook meteen de reden om de 2 nabijgelegen stekken ook maar te laten zitten. De brasemstekken liet ik ook voor wat ze waren, 3 brasems of zeelten wilde ik pas gaan vangen als ik 5 of 6 fatsoenlijke boerenkarpers zou hebben gevangen (mijn verwachtingen waren inderdaad wel wat hooggespannen) en ik was er ook echt van overtuigd dat ik die wel bij elkaar zou vissen in 8 uur tijd.

Ik ving op mijn aangevoerde stekken alleen maar kleine knolletjes tot ca 40 cm, en besloot daarom wat bellensporen aan te werpen. Dat ging enorm goed, ik wist zo 5 vissen van ruim 40 tot 63 cm te scoren in een klein uurtje. Toen ik op mijn stekje bij de auto, waar ik een mini voerstekje had gemaakt met een handje vismeelpellets, na 2 ½ uur vrijwel direct een karper ving, had ik ook het back up plan voor de middag gereed. Daar zou ik nog een uurtje besteden aan de stek van vanmorgen vroeg. In de tussentijd deed ik de brasem-/zeelt stek aan, die me zoals gezegd ruim anderhalve meter opleverde. De laatste 20 minuten kon ik nog besteden aan mijn eerste stek, waar nu de staarten uit het water omhoog staken en de blubber overal opwervelde. Je verwacht het niet, als je om kwart over 7 hebt gevoerd met 2 ballen lokvoer met wat maden en maïs, dat die stek om 14:30 uur nog vis vasthoudt.

Ik viste de meeste tijd met wormen, 2 doorgeknepen boswormen op een haak 12. Boerenkarpers zijn hier gek op, en ook brasem en zeelt doen het hier prima op. Een heel bijzondere aanbeet wil ik hier nog vermelden. De sloot waar ik al struinend 5 karpers ving, was een week tevoren “behandeld” door een graafmachine. De sloot was uitgehaald vanaf het midden en de prut was tegen de kant op gegooid. Niet de meest aansprekende plek om te vissen, maar getuige de actieve karpers was er wel wat te vreten. Ik zag daar een karper met zijn hele kop uit het water in de blubber happen, het leek wel of hij prut at ( misschien wel veel zouten of mineralen, of diertjes). Ik wierp deze vis aan, mijn worm viel op de kant, met net nog een klein beetje water eromheen, zeg maar op 1 cm diepte. Tot mijn stomme verbazing schoof de karper zo de prut op, pakte de worm en kroop terug de sloot in. Hangen! De boeren in de Beemster mopperen wel op de karpers, omdat die volgens hun de kanten ondergraven. Ik vond dat altijd een sterk verhaal, maar nu moet ik toch erkennen dat ik dit zelf heb kunnen waarnemen. Heel bijzonder.

Nog een sterk verhaal. Ik was met Jeroen Buijs op snoekbaars aan het vissen in een ringvaart, waarbij we allerlei bruggetjes afgingen. Met een dood voorntje van tussen de 7 en 11 cm onder de dobber visten we secuur de stekken af. Een uitbundige aanbeet bij Jeroen werd na de aanslag gevolgd door een woeste dril. Na een minuut of 5 kwam de vis voor het eerst boven, en tot onze verbazing zat er een forse schubkarper aan de haak, het voorntje volledig ingeslikt en het dregje was na de landing nog net te verwijderen. Blijkbaar hebben karpers in de winter toch andere eetgewoontes (de 2 karpers op de foto’s heb ik trouwens in januari gevangen op 40 cm water!)

Ik hoop dat nu veel karpervissers enthousiast nadenken over hun eigen kansen om zo’n dag met een dobbertje aan de hengel tot een groot succes te maken. Dat zou leuk zijn, want we hebben hiervoor meer deelnemers nodig. Zodra er een datum is geprikt, zal de federatie dit via hun media bekendmaken.

Een regio waar het karper-penvissen van oudsher zeer populair was is de Zaanstreek. De wateren daar zijn denk ik nog wel beter dan de Beemster en de Schermer, waar ik veel vis. Rond Krommenie en Assendelft ken ik genoeg plekken waar dit succesvol kan worden gedaan. En nu ik toch in de Zaanstreek ben beland: zondag 25 februari kun je daar de HVZ-beurs bezoeken. Om mooie spullen te kopen, informatie te krijgen over vissen, spullen verkopen op de ruilbeurs, of gewoon voor een leuk gesprek over je favoriete sport: vissen.