Zeehengelsport

Veel van onze sportvissers vissen ook op zee.
Op zee gelden andere regels, zo heb je er bijvoorbeeld geen VISpas nodig. Toch zijn de uitdagingen voor zoet en zout wel vergelijkbaar.

Coronajaar 2021; veel zeevissers en meer activiteiten
Het is inmiddels duidelijk dat beperkende coronamaatregelen voor de samenleving leiden tot (veel) meer zeesportvissers langs strand en pieren. Gelukkig heeft de commissie zeevissen dit jaar ook weer meer activiteiten kunnen doen. Helaas gingen evenementen als de jeugdclinic en het vissen met mindervalide zeevissers nog steeds niet door. Maar de selectiewedstrijd NK Kustvissen op het strand van Noordwijk en het federatief kampioenschap te Wijk aan Zee daarentegen zijn wel gevist.
In de zomermaanden is gestart met een onderzoek naar het economisch sportvisserijbelang van de pieren in IJmuiden. De resultaten van dit onderzoek verwachten we medio mei 2022.

Jeugdplan zeevissen
De commissie zeevissen werkt nog altijd aan het verder ontwikkelen van het jeugdplan zeevissen. Eind 2021 bestond de jeugdtalentengroep uit 13 jongeren tussen de 12 en 19 jaar.

Afgelopen jaar waren er minder activiteiten vanwege corona. Toch heeft het team gevist in twee koppelwedstrijden tussen de senioren met een drietal koppels waarbij er mooie resultaten zijn bereikt. Beste voorbeeld is de federatiewedstrijd met een tweede en derde plaats voor onze jeugd! Dit tot verbazing van de andere deelnemers.
Er is weinig verloop in de jeugdtalentengroep, slechts drie in drie jaar tijd. Dat is mede te danken aan onze coach en hierdoor is een hechte groep ontstaan, die ook gemakkelijk nieuwe leden opnemen in hun midden. We hopen dan ook dat we kunnen doorpakken en het team uitbreiden.

Afval op strand, pieren en sluizencomplex
Zwerfaval blijft een terugkerend probleem. Dit jaar heeft de commissie met behulp van haar vrijwilligers twee opruimacties georganiseerd. Eén op de Zuidpier in juni en een rond de sluizen in oktober. Voor het eerst dit jaar hebben we geholpen bij de Beach-cleanup-tour in augustus te Wijk aan Zee. Voor de opruimacties werken we samen met Sportvisserij Nederland (Vang5) en Stichting De Noordzee.

Regelgeving zeebaars
In 2021 zijn de regels voor het vangen en meenemen van zeebaars gelijk gebleven. We ontvingen diverse meldingen over nettenvisserij (veelal gericht op zeebaars). We hebben deze doorgegeven aan de NVWA of aan Sportvisserij Nederland.
Met de NVWA hebben we in 2021 een hernieuwde samenwerking voor de kust gestart.

Contactpersoon zeehengelsport
Maikel van Breugel