Water- en visstandbeheer

Wij werken aan een gezonde visstand. Dat doen we samen met Sportvisserij Nederland, de hengelsportverenigingen, waterschappen, provincies, gemeenten en verschillende andere (groene) organisaties.

Visgidsen
In ons werkgebied zijn diverse visgidsen actief. Voor het inhuren van een visgids maken we bij voorkeur gebruik van gidsen met het keurmerk Certified Dutch Fishing Guides van de Snoekstudiegroep Nederland België (SNB), per 1-1-22 Vereniging Nederlandse Sportvissers.

Uitzetten van vis
Onze ondersteuning bij visuitzet is voornamelijk gericht op de uitzet van karper. Dankzij onze karpercommissie en haar Masterplan ‘Karperuitzet’ zijn er ook dit jaar weer in diverse wateren prachtige karpers, van diverse leveranciers, uitgezet. In totaal hebben we in acht projecten 26 uitzetlocaties aangedaan en ruim 2.300 kg karper uitgezet.

In het kader van het forellenproject Geestmerambacht hebben we begin februari 2021 voor het eerst sinds 2013 weer bruine forellen uitgezet. Daarnaast hebben we een aanvulling gedaan op het bestand regenboogforellen.

VBC’s
Ook in 2021 zijn wij voor de hengelsportverenigingen en waterbeheerders het aanspreekpunt geweest en hebben we aan visstand- en viswaterbeheer gewerkt binnen Visstand Beheer Commissies (VBC’s). We sluiten ons aan bij de landelijke visie, namelijk dat we enkel en alleen energie steken in VBC’s die functioneren en er sprake is van een gedeeld belang.
Wij doen mee aan tien VBC’s binnen ons werkgebied.

Vanwege corona zijn er tot aan de zomer van 2021 veel VBC-vergaderingen uitgesteld of afgelast. Daarna is mondjesmaat gestart met online vergaderen en inmiddels zijn de meeste VBC’s daarmee vertrouwd geraakt. Onderwerpen die op de agenda staan zijn Vissen in Nood protocollen, KRW beleidsplannen, huurovereenkomsten, karperuitzettingen en onderzoeken naar rivierkreeften en zonnepanelen op het water.

Contacten met de beroepsvisserij
Een goede samenwerking met beroepsvisserij vinden we voor nu en voor de toekomst waardevol. Door corona konden we niet altijd de gewenste contactmomenten plannen, maar desondanks hebben we nieuwe contacten gelegd en oude contacten aangehaald.

Contactpersonen visstandbeheer
Mandy Schouws