Vissen is gezond

Sportvissers houden van de natuur, ze genieten van de opkomende zon en een langs vliegende ijsvogel. Wat ze vooral doen is het hoofd leeg maken en ontstressen. Vissen maakt mensen gelukkig.

Jonge sportvissers laten het gamen even voor wat het is en trekken naar buiten. Ouderen kunnen dicht bij huis actief zijn in de frisse buitenlucht. In deze coronatijd geldt dit des te meer.

Samen Vissen
Wist u dat een kwart van de bewoners van zorgcentra niet meer buiten komt? Vissen is een fantastische manier om deze mensen mee naar buiten te nemen en in contact te brengen met de natuur. In 2021 zijn in samenwerking met zorginstellingen vijf ‘Samen Vissen uitjes’ georganiseerd. Drie uitjes in Bergen (Noord-Holland), één in Purmerend en één in Nijkerk.

Federatieve jeugdactiviteiten
In 2021 zijn met succes de jeugdwit/baarsdag Wieringerwaard en het jeugdkarperkamp Enkhuizen georganiseerd. Vanwege het coronavirus konden diverse andere activiteiten voor de jeugd zoals de strandvisclinic, de jeugdkarperdag en jeugdVISdag Weesp niet doorgaan.

DamesVISdag
Op 25 september werd een zogenaamde DamesVISdag georganiseerd. De 65 deelnemende dames kwamen uit het hele land naar Spaarnwoude om diverse sportvisserijdisciplines te beoefenen en daar over te leren. Damesvissen is dus hot.

Sportakkoord
‘Sport verenigt Nederland’. Dit is het motto van het Nationaal Sportakkoord. Met het Sportakkoord wil de overheid bereiken dat iedereen een leven lang plezier in sport kan hebben. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige en gezonde omgeving. Als sporter, vrijwilliger of toeschouwer. Sportvissen past goed bij tal van thema’s in het Sportakkoord. Daarom blijven we hengelsportverenigingen stimuleren om aansluiting te zoeken bij het lokaal sportakkoord van de gemeente. Datzelfde geldt voor het sociaal domein (participatie, zorg, jeugd, inclusie).