Educatie

Als je gaat vissen is het belangrijk dat je de regels kent, weet waar je mag vissen, welke materialen je nodig hebt, hoe je met de vis omgaat en dat je je afval niet achterlaat.

Samen met Sportvisserij Nederland en de verenigingen zetten we daarom in op goede voorlichting en educatie.

Vissen Doe Je Zo vernieuwd!
Door corona vissen er meer kinderen, jongeren en volwassenen dan ooit, maar konden in 2021 slechts enkele activiteiten plaatsvinden. Om vooral de beginnende vissers en herintreders te bereiken en ‘op afstand’ verantwoord te leren vissen, is mede op verzoek van Sportvisserij MidWest Nederland, de landelijke website www.vissendoejezo.nl vernieuwd. ‘Vissen Doe Je Zo’ is een spoedcursus sportvissen met handige uitleg, tips & tricks, instructievideo's, montages en meer. Netjes gesorteerd in diverse vistechnieken zoals witvissen, roofvissen, karpervissen, zeevissen en vliegvissen.

(Online) Visles op school
Het is en blijft belangrijk dat kinderen op school iets leren over de fascinerende onderwaterwereld, genieten van het buiten zijn en respect krijgen voor de natuur. Vislessen zijn ideaal om de jeugd kennis te laten maken met sportvissen. Ze worden gegeven door vrijwillige VISmeesters die door Sportvisserij Nederland zijn opgeleid. De visles bestaat uit een biologieles op school en een visexcursie naar de waterkant. Bij de excursie krijgt de VISmeester hulp van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging. Zij leren de kinderen de kneepjes van het vak en hoe de gevangen vissen met respect te behandelen. Zo verbinden we VISmeesters aan hengelsportverenigingen en de hengelsportverenigingen aan scholen en jeugd.

Ondanks de versoepelingen van de coronamaatregelen konden we in 2021 onmogelijk alle aanvragen voor een visles honoreren. Er zijn vorig jaar 49 vislessen op scholen georganiseerd. Mede op initiatief van Sportvisserij MidWest Nederland is een online vislesprogramma ontwikkeld. Dankzij dit online vislesprogramma konden de leerlingen van groep 8 toch iets leren over de zoetwater- en zeevissen, de onderwaterwereld en de sportvisserij in coronatijd.

Een stem voor de jeugd binnen de sportvisserij
Wie weet beter wat de jeugd wil, dan de jeugd zelf? In onze jeugdraad hebben jongeren binnen onze federatie een stem. Zo kan Sportvisserij MidWest Nederland acties en activiteiten beter afstemmen op (potentiële) jeugdige vissers. In 2021 heeft de jeugdraad onderzocht hoe Sportvisserij MidWest Nederland verenigingen kan helpen om jongeren te interesseren voor een functie in het bestuur of een commissie. De uitkomsten van de sessies hebben geresulteerd in het projectplan ‘Een stem voor de jeugd binnen elke hengelsportvereniging’ dat sinds eind 2021 wordt uitgevoerd.

Contactpersoon educatie
Peter Duijnhoven