Controle en handhaving

Voor sportvisserij bestaan wetten en regels. Die zijn er om vis en andere flora en fauna te beschermen en het vissen voor iedereen aantrekkelijk te houden. Sportvissers kennen meestal de regels en zijn echte ambassadeurs aan de waterkant.

Toch kunnen we niet zonder speciale ambassadeurs: onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij zorgen voor handhaving van de regels.

Zichtbaarheid
Door het gebruik van herkenbare voer- en vaartuigen, uniforme kleding en uitrusting zijn de boa’s duidelijk herkenbaar en hebben daardoor een meer professionele uitstraling. De boa’s zijn immers de ambassadeurs/gastheer(vrouw) van onze organisatie. Zij zijn niet alleen maar handhavend actief, ook het begeleiden van vissers en het geven van informatie behoort tot hun kerntaken. Het zichtbaar aanwezig zijn bij vak gerelateerde overleggen draagt bij aan het bekend worden en blijven bij collega handhavende partijen.

Samenwerking
We informeren lokale boa’s en de politie graag over de visserijwet en onze andere spelregels. Hierdoor kunnen zij alert zijn op het verantwoord vissen door onze sportvissers. Door gezamenlijke controles met collega handhavende partijen wordt onderling kennis uitgewisseld.

Verbeteren administratief vastleggen van controles
Door het verder verbeteren en eenvoudiger maken van het invoeren van de controles wordt een beter beeld gekregen van de kwaliteit en aantallen van deze controles. Het gebruik van het digitaal invoeren zal worden gestimuleerd. Inmiddels is mobiele invoer vanaf de mobiele telefoon mogelijk.

Vervoers- en bedrijfsmiddelenmiddelen
Het gebruik van opvallende voertuigen met huisstijl en boa logo heeft een bijkomend preventief effect. Voor de aanschaf/vervanging zal zo veel mogelijk worden gekeken naar elektrische vervanging.

Opleidingsmogelijkheden
Naast de verplichte boa opleidingen zal worden gekeken naar verdere opleidingsbehoefte voor de beroepskrachten. Deze kennis kan dan weer worden gedeeld met de vrijwillige boa’s. Het blijven investeren in de medewerkers door de steeds groter toenemende digitale mogelijkheden is van groot belang.

Actuele nieuwsberichten
Wil je al onze nieuwsberichten over controle en handhaving lezen, klik dan op één van onderstaande links.

2020

Alle actuele regels, gedragscodes en boetebedragen vind je op de site van Sportvisserij Nederland.

Contactpersoon controle en handhaving
Jan-Dick Paarlberg