Vissen in nood / Calamiteitenteam

Dode vissen of vissen in nood, dat is
altijd een triest gezicht!

In droge zomers of juist na hevige regenval, én met name bij achterstallig beheer en onderhoud, kunnen vissen in gevaar raken.
Als echte vissenliefhebbers redden we deze vissen graag en dat doen we met ons calamiteitenteam en de lokale hengelsportverenigingen. We hebben vrijwilligers getraind in het herkennen van vissen in nood, de verschillende soorten calamiteiten en hoe te handelen als er iets aan de hand is.

Calamiteitenteams
In 2021 hebben we het calamiteitenteam uitgebreid en is er een tweede calamiteitenaanhanger gekocht. Dit jaar is sprake geweest van zo’n 30-tal meldingen van calamiteiten, waarbij we met het calamiteitenteam ondersteunend waren. De meldingen van vissen in nood varieerden van rioolstort, langdurige regenval, waardoor er te weinig zuurstof in het water aanwezig was, tot droogval van stadsvijvers en/of waterstromen. Dit leidde tot vissen in nood, happend naar zuurstof, tot helaas dode exemplaren. Mede dankzij onze inzet zijn er echter vele vissen ook gered.

Contactpersonen calamiteitenteam
Sijmen van den Berg