Visstandbeheer

Wij werken aan een gezonde visstand. Dat doen we samen met Sportvisserij Nederland, de hengelsportverenigingen, waterschappen, provincies, gemeenten en verschillende andere (groene) organisaties.

Visuitzet
Dankzij onze karpercommissie en haar Masterplan Karperuitzet zijn er ook dit jaar weer in allerlei wateren prachtige karpers uitgezet. In het Geestmerambacht hebben we begin 2021 ook forellen uitgezet.

Visgidsen
In ons werkgebied zijn diverse visgidsen actief. Voor het inhuren van een visgids maken we bij voorkeur gebruik van gidsen met het keurmerk Certified Dutch Fishing Guides van de Snoekstudiegroep Nederland België (SNB).

VBC’s
Ook in 2020 hebben we aan visstand- en viswaterbeheer gewerkt binnen visstandbeheercommissies (VBC’s). De meeste VBC’s zijn inmiddels vertrouwd geraakt met online vergaderen.
De VBC HNK (Hollands Noorderkwartier) is een aparte vermelding waard. Na een pauze van twee jaar is deze VBC nieuw leven ingeblazen met een officiële herstart in september. Samen met zes enthousiaste sportvisserijvertegenwoordigers uit de hengelsportverenigingen behartigen we de belangen van de sportvisserij in deze regio.

Binnen de VBC HDSR (De Stichtse Rijnlanden) hebben we gewerkt aan een nieuwe nota visstandbeheer. Ook ligt er een ‘Vissen in nood-protocol’ in concept. De definitieve versie volgt in 2021.

Contacten met de beroepsvisserij
We hechten aan goede samenwerking met de beroepsvisserij, nu en in de toekomst. Daarom hebben we nieuwe contacten gelegd en oude contacten aangehaald. De samenwerking in het onderzoek Zuidelijke Randmeren (zie ook dierenwelzijn) is hiervan een prima voorbeeld.

Contactpersonen visstandbeheer
Mandy Schouws