Vissen is gezond

Sportvissers houden van de natuur, ze genieten van de opkomende zon en een langsvliegende ijsvogel. Wat ze vooral doen is het hoofd leeg maken en ontstressen. Vissen maakt mensen gelukkig.

Jonge sportvissers laten de spelcomputer even voor wat het is en trekken naar buiten. Ouderen kunnen dicht bij huis actief zijn in de frisse buitenlucht.

In deze coronatijd geldt dit des te meer.

Samen vissen
In het project Samen Vissen (Vissen met ouderen) gaan vrijwilligers van de hengelsportvereniging met bewoners van zorgcentra naar de waterkant om te vissen. Een fantastische manier om mensen te laten genieten in de natuur. Het levert mooie momenten op. We doen dit samen met IVN (Instituut voor Natuureducatie).
In februari 2020 hielden we een informatieavond over Samen Vissen. Veel enthousiaste vrijwilligers hebben zich toen aangemeld. Helaas hebben we vervolgens het vissen met ouderen, net als veel andere activiteiten, niet in praktijk kunnen brengen.

Sportakkoord
‘Sport verenigt Nederland’. Dit is het motto van het Nationaal Sportakkoord. Met het Sportakkoord wil de overheid bereiken dat iedereen een leven lang plezier in sport kan hebben. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige en gezonde omgeving. Als sporter, vrijwilliger of toeschouwer. Sportvissen past goed bij tal van thema’s in het Sportakkoord. Daarom hebben we verenigingen gestimuleerd om aansluiting te zoeken bij het lokaal sportakkoord van de gemeente. Datzelfde geldt voor het sociaal domein (participatie, zorg, jeugd, inclusie).

Team S.V.E.T.
Team S.V.E.T. (Sporten voor een Toekomst) biedt kwetsbare burgers van Utrecht sport- en beweegactiviteiten aan. Het is een vrijwilligersorganisatie van ervaringsdeskundigen. Mensen die ooit wegens een kwetsbaarheid bij het sportaanbod zijn terechtgekomen en zo de regie over hun leven hebben heroverd. De vrijwilligers van Team S.V.E.T. geloven dat sport mensen kan inspireren en ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling.

Deelnemers kampen met dak- of thuisloosheid, verslavingsproblematiek of geestelijke gezondheidsklachten, zoals depressie of burn-out. Door de sportactiviteiten krijgen ze meer aandacht voor persoonlijke en sociale hygiëne, contacten en vriendschappen. Dat kan eventueel ook leiden tot persoonlijke ontwikkeling door opleidingen.

Team S.V.E.T. is een samenwerking met de Utrechtse hengelsportvereniging AUHV en Sportvisserij Nederland aangegaan om deelnemers ook de mogelijkheid te bieden te gaan vissen. De sportvisserij zorgt voor opleiding, materialen en een VISpas.

Contactpersonen vissen is gezond
Esther van der Veur