Educatie

Als je gaat vissen is het belangrijk dat je de regels kent, weet waar je mag vissen, welke materialen je nodig hebt, hoe je met de vis omgaat en dat je je afval niet achterlaat.

Samen met Sportvisserij Nederland en de verenigingen zetten we daarom in op goede voorlichting en educatie.

Vislessen
Door corona konden de meeste vislessen op basisscholen in 2020 helaas niet doorgegaan. Desondanks hebben we in het najaar nog negen vislessen kunnen organiseren. Vislessen zijn ideaal om de jeugd kennis te laten maken met sportvissen. Ze worden gegeven door vrijwillige VISmeesters die door Sportvisserij Nederland zijn opgeleid. De visles bestaat uit een biologieles op school en een visexcursie naar de waterkant. Bij de excursie krijgt de VISmeester hulp van vrijwilligers van de plaatselijke hengelsportvereniging. Zij leren de kinderen de kneepjes van het vak en hoe de gevangen vissen met respect te behandelen. Zo verbinden we VISmeesters aan hengelsportverenigingen en de hengelsportverenigingen aan scholen en jeugd.

Samen met Sportvisserij Nederland bieden we het hele jaar door cursussen aan vrijwilligers van verenigingen om VIScoach of VISmeester te worden.

Oprichting jeugdraad
Wie weet beter waar jongeren behoefte aan hebben dan jongeren zelf? Daarom hebben we sinds 2020 een jeugdraad. Hierin zitten jongeren in de leeftijd van 14 tot 20 jaar. Ze adviseren en dragen een steentje bij aan de organisatie van activiteiten.

In 2020 is de jeugdraad van Sportvisserij MidWest Nederland opgericht. De raad bestaat uit zeven enthousiaste jongeren, in leeftijd variërend van 14 tot 20 jaar. Deze jongeren helpen ons bij het bedenken en organiseren van activiteiten die aansluiten op hun wensen en behoeften. En bij het communiceren en promoten hiervan en van sportvissen in het algemeen onder jongeren tussen de 14 en 18 jaar. De jeugdraad voorziet ons van waardevolle informatie over wat jongeren bezighoudt, hoe we hierop kunnen inspelen en hoe we ze het beste kunnen bereiken en enthousiasmeren.

Jeugdkarperkamp
Nog nooit was het karperkamp voor de jeugd zo populair als dit jaar. De deelnemers tussen de 12 en 17 jaar leerden een weekend lang de fijne kneepjes van het karpervissen onder begeleiding van onze karpercommissie. Ook kregen zij een mooie goodiebag met de nieuwste loodalternatieven.

Contactpersoon educatie
Peter Duijnhoven