Controle en handhaving

Voor sportvisserij bestaan wetten en regels. Die zijn er om vis en andere flora en fauna te beschermen en het vissen voor iedereen aantrekkelijk te houden. Sportvissers kennen meestal de regels en zijn echte ambassadeurs aan de waterkant.

Toch kunnen we niet zonder speciale ambassadeurs: onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij zorgen voor handhaving van de regels.

Wat doen de boa’s?
Boa’s controleren op de VISpas en letten op stroperij. Om te vissen heb je een VISpas nodig. Bij de VISpas hoort een app of boekje, waarin naast de toegankelijke viswateren ook de regels voor het sportvissen staan. Bijvoorbeeld over minimummaten van vis of perioden waarin niet gevist mag worden, maar ook over parkeren en afval opruimen. In 2020 zijn er 4.826 controles gedaan, 72 waarschuwingen uitgedeeld en is 174 keer proces-verbaal opgemaakt.

Steeds beter toezicht
Sportvisserij Midwest Nederland heeft drie betaalde en twaalf vrijwillige boa’s in dienst. Zij zijn allemaal beëdigd en wettelijk bevoegd om op te treden. Bekeuringen uitschrijven is zeker geen hoofddoel, maar blijkt soms wel noodzakelijk. Onze boa’s werken veel samen met de boa’s van andere (groene) organisaties en met de politie. Naast gezamenlijke controleacties delen zij ook kennis. Op die manier neemt de kwaliteit van het toezicht in het buitengebied toe.

Actuele nieuwsberichten
Wil je al onze nieuwsberichten over controle en handhaving lezen, klik dan op één van onderstaande links.

2020

Alle actuele regels, gedragscodes en boetebedragen vind je op de site van Sportvisserij Nederland.

Contactpersoon controle en handhaving
Jan-Dick Paarlberg